tisdag 26 maj 2015

Avskedets stund del 2

De två sista dagarna av utbildningen har vi studeranden fått presentera vår praktiktid. Det kändes bara som om vi kommit halvvägs på vägen och skulle ta sommarlov, men tyvärr var det här sista dagen på den här resan. En resa som dock slutade med att Kari bjöd oss på en storslagen lunch på Hotell Epoque.

Några tankar ännu kring marknadsföring. Efter att ha gjort praktik på ett företag som inte egentligen har behövt marknadsföra sig på 30 år, började jag fundera på vad det är som gör ett företag framgångsrikt. Produkter och tjänster som det finns efterfrågan på är förstås en viktig orsak. Produktkännedom, kvalitet, flexibilitet och snabb leverans är andra faktorer som uppskattas. Marknadsföring är så mycket mer än reklam, hemsidor, facebook-sidor m.m. Man ska inte underskatta den direkta kundservicens betydelse. Ett varmt och vänligt bemötande, ett leende på läpparna och lite "small talk" är aldrig fel fastän man egentligen inte skulle hinna med det. Det kan betyda mycket att man tar sig tid att i lugn och ro sätta sig ner och fundera med kunden. Man kommer gärna tillbaka till ett ställe där man känner sig varmt välkommen och man rekommenderar gärna vidare ett sådant företag. Det hjälper inte att ha världens snoffsigaste hemsida eller Facebooksida om inte kundservicen fungerar.

Med de tankarna är det dags för mig att tacka för mig. Ett stort tack till alla på skolan, lärare som studiekamrater. Ni har betytt mycket för mig under den här våren. Och ett stort tack till familjen Björkskog på Nykoprint för praktiktiden - vi kommer säkert snart att ses igen på ett eller annat sätt!

Samtidigt innebär det också slutet för den här bloggen. Men vem vet, kanske den inte både blir min första och sista blogg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar